Wenen mei 1998 (dag 5 en 6)

19 januari 2018 - Wenen, Oostenrijk

24 mei 1998

Om circa 10.30 met de metro naar het Natuur- en Kunsthistorisch museum. Niet binnen bezocht, maar de gebouwen aan de buitenkant bewonderd. De gebouwen waren bijna identiek en lagen tegenover elkaar. In het midden een tuinaanleg en beelden o.a. van Maria Theresia.

New Doc 2018-01-31 (2)_4New Doc 2018-01-31 (2)_5New Doc 2018-01-31 (2)_6

Daarna door naar de Hofburg, het winter paleis. Bij de ingang in de vitrine, hing op een paspop de japon waarin Sissi is doodgestoken. In de stof zag je nog duidelijk het gaatje zitten, waar het mes in is gegaan. Ik vond dat erg emotioneel en indrukwekkend om te zien. We begonnen als eerste met het bezichtigen van de Zilberkamer. Hier zag je bestek, zilverwerk en serviesgoed die o.a. van Sissi, Franz Joseph en Rudolf zijn geweest. Er was ook een tafelindeling gemaakt, zoals men vroeger zat bij een diner.

New Doc 2018-01-31 (2)_7

Pauze in de Hofburg met thee en Apfelstrudel.

In het andere gedeelte van de Hofburg, was de tentoonstelling over Keizerin Elisabeth. We zagen de woon- en slaapvertrekken van de verschillende hoogheden. Maar die van Sissi en van Franz Joseph, hadden uiteraard mijn voorkeur. Erg indrukwekkend en speciaal om te zien, hoe hun woonde in die tijd. Veel te snel weer voorbij, maar erg dankbaar dat ik dit heb mogen aanschouwen.

Rond 15.00 waren we in de Volksgarten, om wederom het zittende beeld van Sissi te bewonderen.

New Doc 2018-01-31 (2)_8

Met de metro door naar de rivier de Donau. Deze overgelopen en genoten van het uitzicht.

Als afsluiting van deze dag, een Wiener schnitzel mit pommes.

25 mei 1998

Om 10.30 met de metro naar Schloss Schonbrunn. Net zoals de eerste keer dat ik hier was, had ik ook nu weer zo'n emotioneel en bijzonder gevoel. Wat een prachtig paleis.

New Doc 2018-01-31_1New Doc 2018-01-31_2

Sissi had hier gewoond, gelopen en geleefd...en ondanks dat ze niet graag in Wenen was, blijft het onvoorstelbaar mooi. Wederom onder diepe indruk. Omdat de zon heerlijk scheen, besloten we om eerst de tuin door te lopen. De tuin is zo groot, daar loop je niet in een uurtje doorheen. We hebben daarom ook rustig aan gedaan. De tuin bestond mede uit een bos gedeelte alwaar de eekhoorns rijkelijk rond liepen. Via de bosrand zijn we naar boven gelopen waar een groot theehuis stond, Gloriette genaamd. Deze rondom gelopen inclusief de vijver voor een mooi aanblik. Om 12.30 op een bankje van onze lunch genoten. Mooi plekje, want het schonk ons een prachtig uitzicht over de achtertuin en het paleis. Met wederom een adembenemend uitzicht over de stad Wenen. Een klein gevoel van vrijheid. Via de andere kant van de tuin weer richting het paleis gelopen om nu de binnenkant te gaan bekijken.

New Doc 2018-01-31_3New Doc 2018-01-31_4

Om 14.00 onder begeleiding van een handtelefoon, die uitleg gaf over elke kamer of gedeelte van het paleis. Super handig, omdat je nu zelf je snelheid kon bepalen. Elk vertrek had zijn eigen stijl, geheel bepalend aan de tijd van het jaar waarin het gemaakt is. De gehele geschiedenis van Schloss Schonbrunn met de koninklijkheden die er gewoond hebben, passeerde de revue. De vertrekken van Sissi, waren nog hetzelfde als een paar jaar eerder. Toch raar en emotioneel dat zij hier ook gelopen en gewoond heeft.

Aan het einde van de tocht, waren er nog jurken en pakken van de Sissi-films die Romy Schneider en Karl Heinz Bohm gedragen hebben. Helaas mochten er geen foto's gemaakt worden. Maar toch bijzonder om dit live gezien te hebben.

Om 17.00 naar de Wagenburg gelopen, alwaar alle koetsen stonden. Bij binnenkomst, gelijk linksom, stond de lijkenkoets. Indrukwekkend maar ook eng om te zien. Dit was de koets, geheel in het zwart, waarop Sissi vervoerd werd, toen zij gestorven was en naar haar laatste rustplaats werd gebracht. De andere koetsen waren leuk om te zien, allerlei soorten en maten, van eenvoudige tot bewerkelijk.

Rond 17.45 met de metro terug naar het Rathaus park. De beelden van componisten Lanner en Strauss bekeken.